مقالات

مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو

امروزه شاهد استفاده از روش‌های پیشرفته بسیاری برای درمان ریزش و کم پشتی مو هستیم. یکی از این روش‌های نوین، تزریق هیر فیلر مو است. این داروی تزریقی که از مواد مختلفی تشکیل شده، برای درمان ریزش مو، ضخیم کردن تارهای مو و کمک به رشد و تقویت آنها زیر نظر متخصصین این امر تجویز می‌شود. با تزریق این مواد به پوست سر و نفوذ آن به سلول‌های کف سر، باعث افزایش سرعت گردش خون شده و فرایند تغذیه رسانی به تارهای مو با سرعت بیشتری انجام می‌شود. همین امر باعث تقویت تارهای مو، ضخامت آنها و ممانعت از ریزش مو می‌شود. مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ البته باید خاطرنشان کرد این روش درمانی با کمترین آمار عوارض در دنیا شناخته شده و نیاز به مراقبت‌های ویژه در این زمینه نخواهد داشت.

مراقبت‌های کلی بعد از هیر فیلر مو

بعد از انجام تزریق هیر فیلر ممکن است بیمار احساس ناراحتی خفیف، حساسیت یا قرمزی در نقاط تحت درمان داشته باشد که این موارد به‌خودی‌خود طی چند روز برطرف می‌شود؛ البته پزشک متناسب با شرایط بیمار اقدام به تجویز دستورالعمل‌های خاصی بعد از فرایند تزریق نموده که منجر به‌حداقل‌رساندن عوارض و اثربخشی بهتر این روش درمانی خواهد شد:

·      شستشوی ملایم و حالت دادن مو

از جمله نکاتی که باعث حفظ سلامت و طول عمر درمان به روش هیر فیلر می‌شود، روش‌های مناسب شستشوی سر و حالت دادن موها است. برای این منظور شستشوی سر را با آب ولرم و شامپوهای مخصوص نوع موی خود انجام دهید. به این نکته در حین شستشو توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان نباید پوست سر را مورد شستشوی شدید قرار داده و از اعمال نیروی مضاعف در حین آبکشی خودداری کنید. بعد از فرایند شستشو با یک نرم‌کننده و مرطوب‌کننده از قسمت وسط قد مو تا انتهای آن را آغشته و بعد از گذشت مدتی کوتاه به‌منظور تقویت و درخشندگی مو با آب‌خنک اقدام به شستشوی آن نمایید.

·      پرهیز از استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی

برای مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو بهتر است استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده مو مثل سشوار، اتوی مو و اتوی فر را به حداقل برسانید. چرا که گرمای بیش از حد باعث آسیب به ساقه مو در این شرایط و تضعیف اثر هیر فیلر خواهد شد.

·      اصلاح منظم برای جلوگیری از شکستگی مو

یکی از مراقبت‌های مهم بعد از فرایند درمان، اصلاح منظم موها است. کوتاهی مو مانع از شکستگی موها در این شرایط شده که در نهایت به حفظ شادابی موها و درمان بهتر کمک بسیاری می‌کند.

·      استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و تقویت‌کننده مو

باتوجه‌به مراقبت بیشتر مو در ادامه فرایند درمان، بهتر است از محصولات خاص به‌منظور مرطوب کردن و تغذیه مو استفاده شود. محصولات حاوی روغن آرگان، روغن نارگیل یا کره شیا جزو مواردی هستند که به آبرسانی و تقویت مو کمک می‌کنند. همین امر باعث سلامت و شادابی پوست و مو در این شرایط خواهد شد. لازم به ذکر است از مصرف محصولات حاوی سولفات به دلیل ازبین‌بردن روغن طبیعی مو و خشکی آن در طی فرایند درمان خودداری نمایید.

مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو

·      محافظت از پوست و موی سر در برابر عوامل محیطی و نور خورشید

از دیگر نکات و موارد مهم در مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو، محافظت مو در برابر نور خورشید و عوامل محیطی است. اشعه ماورای‌بنفش، آلاینده‌ها و شرایط آب‌وهوایی بد می‌تواند با ازبین‌بردن رطوبت مو، باعث آسیب به آن در طی فرایند درمان شود. استفاده از کلاه لبه پهن یا روسری بهترین راهکار برای مراقبت از مو در برابر نور مستقیم خورشید است. به‌منظور جلوگیری از عوارض اشعه ماورای‌بنفش نیز می‌توانید از محصولات مو با عوامل محافظتی در این زمینه بهره بگیرید.

·      عادت به سبک زندگی سالم

در کنار همه مراقبت‌های موضعی، رعایت نکات و موارد که به مراقبت و سلامت کلی بدن منتهی شود باعث سلامت مو در طی فرایند درمان خواهد شد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها نقش داشته باشد باعث افزایش رشد موها در ادامه فرایند درمان و تزریق هیر فیلر خواهد شد. هیدرات بودن بدن با نوشیدن آب کافی در طی روز، اجتناب از استرس بیش از حد و ورزش منظم روزانه از دیگر موارد مهم در مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو عنوان شده است.

·      مداومت و صبوری

درمان کامل این روش مستلزم رعایت نکات مراقبتی و گذر زمان است. شاید با مشاهده ریزش مواد پرکننده در هفته اول دچار استرس شوید، ولی باید عنوان کنیم که این یک فرایند طبیعی در درمان است و جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود. با مراجعه دوره‌ای به پزشک و مراقبت‌های منظم و طبق دستور پزشک، باعث افزایش اثربخشی هیر فیلر و نتایج مثبت درمان خواهید بود.

مراقبت‌های لازم بعد از مزوتراپی مو

این روش درمانی جزو کم عوارض‌ترین روش درمانی در جهان بوده و فرد بعد از انجام تزریق قادر به انجام کارهای روزمره خود است. درعین‌حال بهتر است بعد از تزریق هیر فیلر موارد زیر را رعایت کنید:

·      بعد از انجام تزریق تا ۲۴ ساعت اول به‌هیچ‌عنوان پوست سر را خارش یا ماساژ ندهید، چرا که در موارد نادر این عمل باعث ایجاد عفونت خواهد شد.

·      ممانعت از انجام ورزش‌های شدید از دیگر نکات مهم مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو است. چرا که باعث افزایش گردش خون می‌شود.

·      ازآنجاکه فرایند تزریق هیر فیلر بر روی پوست سر و در نقاط مختلف انجام می‌شود، بهتر است حداقل تا سه روز بعد از درمان از رفتن به استخر و سونا خودداری کرده تا مانع از بروز عفونت‌های احتمالی شوید.

·      بسته به شرایط فرد بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از شستشوی مو و سشوار کشیدن خودداری شود.

·      ممانعت از رنگ‌کردن موها بعد از یک هفته از دیگر نکات مهم مراقبت در این زمینه است.

لازم به ذکر است رعایت این موارد بلافاصله بعد از تزریق به‌صورت عمومی برای بیمار تجویز می‌شود. چنانچه فرد دارای بیماری پیش‌زمینه‌ای و خاص بوده و یا هم‌زمان با تزریق هیر فیلر از درمان ترکیبی دیگری استفاده کند، مطابق با نظر پزشک معالج و برای اثربخشی بهتر این روش درمان ملزم به رعایت نکات و موارد مراقبتی خاص خود خواهد بود.

کلام پایانی

یکی از روش‌های درمانی متداول با کمترین عوارض، مربوط به تزریق هیر فیلر مو است. این روش درمانی برای جلوگیری از ریزش موی سر، پرپشت‌شدن و ضخامت مو مطابق با نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود. یکی از موارد مهم در اثربخش‌بودن این روش درمان، مراقبت بعد از تزریق هیر فیلر مو است. چرا که بعد از انجام تزریق، آن هم در نقاط متعدد پوست سر به‌شدت حساس می‌شود.

در نتیجه عدم رعایت نکات مراقبتی به‌ظاهر ساده در این زمینه نه‌تنها باعث عدم درمان شده، بلکه با بروز عوارضی همچون عفونت باعث مشکلات بسیاری برای فرد خواهد شد. عدم خارش و ماساژ پوست سر بعد از تزریق، ممانعت از انجام ورزش‌های شدید، عدم استفاده از سشوار و شستشوی سر تا ۲۴ ساعت پس از تزریق، نرفتن به استخر و سونا تا سه روز و رنگ‌نکردن موی سر حداقل بعد از یک هفته از جمله نکات مهم مراقبتی در این زمینه در شرایط کلی خواهد بود.

Leave a Review

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *